.

Khamis, 5 Jun 2014

INFO : MAIN KOMPUTER DAN TELEFON WAKTU MALAM PUNCA GEMUK

// // Leave a Comment

Menurut penyelidikan yang baru dilakukan, menggunakan komputer atau telefon pintar pada waktu malam boleh menyebabkan kita mengalami kenaikan berat badan. Kajian mendapati kaitan antara pendedahan cahaya biru yang dipancarkan oleh telefon pintar dan tablet boleh menyebabkan rasa lapar bertambah. 
Ia mendapati bahawa pendedahan kepada cahaya meningkatkan tahap kelaparan selama beberapa jam dan juga meningkatkan tahap kelaparan selepas makan makan. 
Keputusan kajian menunjukkan bahawa pendedahan cahaya biru yang tinggi berbanding dengan pendedahan cahaya malap telah dikaitkan dengan peningkatan kelaparan yang bermula 15 minit selepas bermulanya cahaya. Pendedahan cahaya biru juga telah terbukti menyebabkan seseorang mengantuk pada waktu petang meningkatkan risiko insomnia.
Kajian penulis, Ivy Cheung dari Northwestern University, Chicago menjelaskan satu pendedahan kepada tiga jam cahaya biru pada waktu petang akan memberi kesan kelaparan dan metabolisme glukosa.
Keputusan ini adalah penting kerana ia menunjukkan bahawa memanipulasi pendedahan cahaya alam sekitar untuk manusia boleh mempengaruhi corak pengambilan makanan dan metabolisme.
Kumpulan kajian terdiri 10 orang dewasa yang sihat dengan tidur dan jadual pemakanan yang tetap yang menerima makanan yang kaya dengan karbohidrat serupa.
Mereka telah menamatkan perbicaraan empat hari di bawah keadaan cahaya yang malap , yang melibatkan pendedahan kepada kurang daripada 20 lux semasa 16 jam berjaga dan kurang daripada tiga lux semasa lapan jam tidur.
Pada hari ketiga, mereka didedahkan dengan tiga jam sebanyak 260 lux, cahaya biru diperkayakan selepas bangun dari tidur, dan kesan-kesan dibandingkan dengan pendedahan cahaya malap pada hari kedua. 
Ms Cheung berkata lebih banyak kajian diperlukan untuk menentukan mekanisme tindakan yang terlibat dalam hubungan antara pendedahan cahaya, kelaparan dan metabolisme. Credit Wanista 

0 comments:

Catat Ulasan