.

Khamis, 11 April 2013

Kunci apakah dalam Bismillah itu?

// // Leave a Comment


Bismillahirrahmanirrahim, mungkin kita mendengarnya sebagai 1 ungkapan biasa yang biasa kita baca setiap hari sehinggakan menjadi amalan mulut yang tidak terniat dihati.. Mengapa jadi begitu? kerana bahasa arab itu bukan bahasa kita.. seterusnya kita tidak mahu mengambil tahu dan mempersoalkan kenapa harus bismillahirrahmanirrahim..kenapa tidak bismillahalkarimulhakim ke...
Sudah tentulah ada rahsia yang disembunyikan Allah untuk ummat islam yang ingin mengikuti Al-Quran dan As-sunnah..

Kita kene tahu Sunnah dan Hadith adalah 2 perkara yang berbeza.. Sunnah itu adalah pelaksanaan Rasulullah menjalankan Wahyu Allah sehingga islam berada di tempat tertinggi sehingga pada zaman itu mampu melenyapkan Jahilliah (bodoh dan kegelapan) sehingga ramai percaya syurga bumi adalah di kota makkah.

Rasulullah bersabda selepas kejayaan Islam di kota makkah..
"kullu amrin zibalin layufda ufihi bibismillahi fahua abtaq"
“Bahawa sesuatu perbuatan yang baik tanpa dimulai dengan Bismillah maka ia akan terputus dari rahmat Allah s.w.t.” Hadith Riwayat Iman Ahmad
Besarnya maksud mutasyabihat(tersirat) Bismillah ini sehingga apabila di bayyinatkan(dijelaskan) mampu meningkatkan keimanan para sahabat Rasul, Malah bismillah ini juga bukanlah digunakan oleh Nabi Muhammad sahaja, malah semua Nabi Allah.

Besarnya Bismillahirrahmanirrahim ini sehingga mampu membuka pintu keimanan bagi manusia yang mencari Allah dan tidak pernah mahu lari dari Al-Quran dan As-Sunnah dimana telah menjadi kewajipan kepada umat manusia beriman kepada keduanya supaya tidak sesat selama-lamanya.

Bismillahirrahmanirrahim itu membuktikan wujudnya Allah dan Allah menyuruh manusia berada di dalam Fitrah yang Haq dimana tidak memilih selain Allah.


Hampir keseluruhan ayat Quran dimulakan dengan Bismillah pada permulaannya, bahkan kita disuruh membaca Bismillah dalam apa-apa sahaja yang kita lakukan dalam kehidupan dunia ini. Malah pada permulaan Al-Quran iaitu Al-Fatihah ayat pertama no 1 adalah Bismillahirrahmanirrahim..

Namun pernahkah kita memahami maksudnya atau kita menjadi seekor burung kakak tua yang hanya mengikut-mengikut apa yang dilakukan oleh orang sebelum kita sedangkan kita tidak tahu sedikit pun maksud yang jelas mengenai Bismillahirrahmanirrahim..

Bismi = Dengan Nama
Allah = Allah
ArRahman = Maha Pemurah
ArRahim = Maha Penyayang

Mengikut susunan diatas, untuk memahami rahsianya perlulah dipecahkan kepada maksud asasnya..
Wujudnya Allah kerana ada Nama-Namanya kerana dari Nama-namanya sahajalah yang membuktikan sifat2Nya, Sifat Allah itu ada pada Nama-NamaNya.

Allah adalah nama dan zat Tuhan yang 1. Tiada Tuhan Melainkan dia..

Maha Pemurah.. kita kena tahu pemurahnya Allah itu dimana?

Maha Penyayang Allah itu perlulah didahulukan dengan pemahaman Maha Pemurahnya Allah..
Sama seperti ayat penciptaan "langit dan Bumi" maka kita dapat mengetahui dalam Quran itu yang mana dahulu itu, itulah yang pertama diciptakan.. langit dahulu barulah bumi.

Sama pada lafaz Bismillahirrahmanirrahim ini Maha Pemurah dahulu, barulah Maha Penyayang...
Maksudnya Fahami dahulu BUKTI PEMURAHNYA ALLAH barulah ALLAH SAYANG..

Nak mencari Pemurahnya Allah satu2nya bukti yang sahih adalah pada kitabAllah sendiri iaitu Al-Quran.. Maka apabila ada orang cuba menyampaikan maksud Bismillah kepada anda 1 hari nanti dengarkanlah dahulu, jangan di tuduh bermacam-macam agar semua mendapat RAHMAT Allah.. seterusnya barulah kita dikatakan Allah sebagai Makhluk yang BERSYUKUR...

 ''Dan apabila Al-Quran itu dibacakan, maka dengarlah akan dia serta
diamlah (dengan sebulat-bulat ingatan untuk mendengarnya), supaya kamu
beroleh rahmat.'' 7:204

BISMILLAH IRRAHMAN IRRAHIM..