.

Rabu, 20 Mei 2015

Misteri Mumia Tersenyum Yang Membingungkan Saintis

// // Leave a Comment
Selama ribuan tahun para saintis masih diselubungi misteri bagaimana mayat-mayat kuno di Kepulauan Sardinia rata-rata dalam keadaan wajah yang tersenyum.

Misteri-Mumia-Tersenyum

Seperti yang disiarkan dalam National Geographic, selepas 2,800 tahun berlalu, mereka akhirnya berjaya membongkar rahsia tanaman yang mampu membuatkan orang tersenyum menjelang ajalnya.

Tanaman ini dikatakan mampu membuatkan wajah mayat seperti tersenyum. Sebelum itu, penulis abad ke-8 SM, Homer pernah menyebutkan istilah, "Senyuman Sardonik" yang diambil dari akar kata "Sardinia" dalam pelbagai tulisannya merujuk ritual kematian di pulau itu yang berakhir dengan wajah tersenyum.

Menurut kajian, pada masa lalu, individu yang sudah nazak dan mereka yang terlibat dalam kes jenayah 'disuap' dengan herba sardonik dan dibunuh dengan cara dijatuhkan dari bukit tinggi atau dipukul sehingga mati".

Selama berabad-abad lamaynya, herba tersebut terus menjadi misteri. Namun, sebuah kajian yang diketuai oleh Giovanni Appendino bersama rakan-rakannya berjaya membongkar kandungan herba yang boleh membuatkan orang-orang yang akan mati tersenyum dan tanaman disebut ialah Hemlock Water-Dropwort.

Tanaman berbunga putih seperti batang-batang itu tumbuh di sepanjang tasik dan sungai di beberapa bahagian negara Itali.

Sekitar satu dekad yang lalu, seorang penggembala lembu Sardinia membunuh diri dengan memakan hemlock water-dropwort dan mayatnya ditemui dalam keadaan tersenyum.

Kematian itu membuatkan Mauro Ballero, pakar botani di University of Cagliari, Sardinia, meneliti dengan lebih lanjut setiap tanaman dropwort di pulau itu.

Kajian lanjut oleh Ballero bersama rakan-rakannya yang meneliti struktur molekul toxin tanaman hemlock water-dropwort dan menentukan kesannya terhadap tubuh manusia.

Appendino, seorang pakar organik kimia di Universita Degli Studi del Piemonte Orientale di Itali menjelaskan, "Kandungan toxin yang sangat tinggi dan punca gejala-gejala sama dengan yang diterangkan dalam catatan kuno dan peninggalan mayat-mayat tersenyum sardonik."

Hemlock water-dropwort
Hemlock water-dropwort.

Tumbuhan hemlock water-dropwort diketahui mengandungi neurotoxin dan kami berpendapat tanaman itulah yang digunakan oleh orang-orang dulu."

Selain hemlock water-dropwort, ada juga tumbuhan lain iaitu hairy buttercup (The Sardinian buttercup).

Tapi, tumbuhan ini tidak tumbuh di tempat-tempat yang lembab sebagaimana yang disebutkan dalam beberapa teks kuno dan juga tidak mengandungi toxin yang kuat, jelas Appendino.

Menurutnya lagi, Sardinia adalah satu-satunya tempat di Mediterranean yang ditumbuhi tanaman jenis hemlock water-dropwort.

Menurut seorang saudara mangsa yang mati itu, tanaman hemlock water-dropwort sangat berbahaya disebabkan aroma dan rasanya yang sangat manis.

Biasanya tumbuhan beracun sangat pahit tapi hemlock water-dropwort mempunyai rasa yang manis.

Dan ini merupakan kes kedua tanaman beracun yang mampu merangsang deria.

Menurut Appendino, tanaman ini sangat berguna untuk kegunaan kosmetik sebab ia boleh meregangkan otot dan menghilangkan kedut-kedut di wajah.

Sumber artikel: http://bit.ly/1PwrFF1
Follow us: @SentiasaPanas on Twitter | SentiasaPanas on Facebook


from PenaMerah http://bit.ly/1PwrERl