.

Jumaat, 15 Mei 2015

Jom Lihat Bagaimana Pasar Cari Jodoh Di China

// // Leave a Comment
Setiap hari Sabtu dan Ahad, dari tengah hari hingga di sebelah petang, tanpa mengira cuaca, Taman Rakyat di Shanghai di China penuh sesak dengan ibu bapa remaja yang belum berkahwin, yang datang untuk mengambil bahagian dalam pasaran perkahwinan itu.

Di tepi jalanan, beratus-ratus resume dan mesej yang digantung oleh ibu bapa mereka, tanpa pengetahuan anak-anak mereka. Pada resume ditulis atau dicetak statistik penting keturunan mereka, perkara-perkara yang penting dalam mencari bakal pengantin atau untuk anak-anak mereka - ketinggian, umur, pendapatan, pendidikan, tanda zodiak Cina, dan sama ada mereka memiliki kereta atau sebuah apartmen.

Ibu bapa berjalan sambil berbual dengan ibu bapa lain untuk melihat jika terdapat seorang yang layak dan sesuai untuk anak-anak mereka. Shanghai marriage market (Pasar perkahwinan di shanghai) adalah seperti sebuah temu janji dalam talian dalam suasana yang bukan maya, tetapi beberapa menggambarkannya sebagai "match.com yang memenuhi pasaran petani".

Walaupun hak untuk memilih pasangan sendiri telah lama ditubuhkan di China, ibu bapa masih merasakan keperluan untuk mencuba dan menetapkan jodoh anak-anak mereka , kerana mereka merasakan bahawa anak-anak mereka adalah sama ada terlalu sibuk atau tidak aktif mencari .

Secara tradisinya , ibu bapa yang mengatur perkahwinan anak-anak mereka . Langkah pertama adalah untuk mewujudkan hubungan antara ibu bapa kedua-dua pihak , dan jika ibu bapa bersetuju untuk berhubungang, maka mereka akan membenarkan anak-anak mereka untuk pergi lebih jauh. Ramai orang muda mencari idea yang memalukan , tetapi untuk ibu bapa, ia adalah pilihan terakhir dan satu-satunya cara untuk menegakkan gaya dating tradisional untuk anak-anak mereka di China moden.











from PenaMerah http://bit.ly/1H6iS2O

0 comments:

Catat Ulasan