.

Khamis, 14 Mei 2015

Gua Di Penuhi Beribu Keranda Agar Roh Si Mati Mudah Naik Ke Syurga

// // Leave a Comment
Beribu-ribu keranda kayu dibiarkan perlahan-lahan reput dalam gua dengan kepercayaan ia akan membenarkan roh-roh naik ke syurga.

Keranda kayu disusun dalam gua di tebing-tebing curam Anshun, di Guizhou Province barat daya China, dipercayai telah diamalkan sejak zaman purba. 

Dalam salah satu gua sahaja terdapat lebih daripada 500 keranda disusun, lapisan atas lapisan dalam pelbagai peringkat pereputan. Ia menjadi 'keranda gua' untuk penduduk keluarga Liu dari lima kampung sejak zaman purba. 

Menurut cerita-cerita rakyat tempatan, orang-orang yang hidup di kawasan itu berpindah dari dataran di tengah China ke pergunungan Guizhou Province beberapa abad yang lalu untuk mengelakkan peperangan.

Satu legenda mengatakan bahawa mereka berharap untuk satu hari nanti mereka kembali ke tanah air mereka, mereka tidak mengebumikan si mati mereka tetapi sebaliknya menyusun keranda mereka dalam gua. 

Menurut cerita-cerita lain tradisi bermula kerana kawasan ini sering landa banjir dan keranda telah disimpan di dalam gua untuk menghalang ia daripada terjejas. 

Berada dalam gua juga bermakna bahawa keranda lebih hampir dengan langit dan oleh itu lebih dekat dengan syurga. 





from PenaMerah http://bit.ly/1A1XNsR

0 comments:

Catat Ulasan