.

Ahad, 31 Mei 2015

Rakaman Detik Kematian Dengan Meminum Racun

// // Leave a Comment


Seorang rakyat Switzerland bunuh diri dibantu perubatan atau euthanasia. Disaksikan keluarganya, ia meneguk ubat mematikan di sebuah klinik di Switzerland. Proses menuju kematian itu, hebatnya atau mungkin sedihnya, disiarkan televisyen BBC, menjadi Kontroversi.

Nama lelaki itu adalah peter Smedley berusia 71 dan sedang sakit parah yang tak mungkin dapat disembuhkan lagi. Pemilik hotel ini pun memutuskan untuk mengakhiri penderitaan itu dengan cara meminum ubat membawa maut.

Niatnya itu boleh terlaksana kerana di negaranya, Switzerland, euthanasia tidak terlarang. Beliau meminta doktor di sebuah klik bernama Dignitas memberikan ubat mematikan: barbituates.

Entah bagaimana dia mengizinkan kepada Sir Terry Pratchett, pengacara Terry Pratchett: Choosing To Die, untuk merakam detik-detik terakhirnya saat meminum racun. Berlaku sebelum Krismas tahun lalu.

Dalam gambar di BBC yang ditayangkan (13/6/11) itu, pesakit, Smedley, didampingi doktor dari klinik. Sebagai perpisahan terakhir, si isteri Christine (40) mencium suaminya dan berkata, "Kuatlah sayang".

Christine pun kelihatan tenang saat Smedley meminum ubat itu, namun ia tetap berada di samping suaminya itu. Kelihatan pesakit dengan yakin meminum ubat yang sudah disediakan doktor. Dan dalam masa beberapa saat, ia meninggal di kerusinya.

Selepas tayangan itu, debat panas muncul di Twitter, media sosial lain serta media cetak membuat BBC digelar 'cheerleaders' euthanasia ..

from PenaMerah http://bit.ly/1QirAQi